woensdag 8 oktober 2008

Zwarte maandag 1987

Beste mensen van Andere Tijden,
aardige uitzending, laatst over de Zwarte Maandag in october 1987.
Voor u nu een gepasseerd station qua onderwerp, voor mij een herinnering.
Ik logeerde in Engeland bij een vriend van mij, net als ik lid van ECOROPA (een Europese milieuvriendenkring), Teddy (Edward) Goldsmith, de 'groene' broer van de steenrijke tycoon Sir James Goldsmith.
We volgden op een avond op de TV de financiële crash en juichten.
Ik omdat het kapitalisme een deuk opliep, Teddy ook, maar misschien ook om een andere reden.
Ik begreep het volgende:
Sir James en een Rothschild hadden zeer veel geld bijeen vergaard om, ik meen, British Tobacco te kopen.
Dat lukte niet, en toen gingen zij met dat grote kapitaal in de aandelen.
Die dumpten zij vervolgens in één klap tegelijk, aldus de october-crash aftrappend.
Tegen Kerstmis hadden zij, vanwege de lagere koersen, met de opbrengst een tweemaal zo groot aandelenpakket verworven.
Kijk, zo doe je zaken als je rijk bent....
Ik begreep ook dat Teddy zijn deel van de behoorlijk grote ouderlijke erfenis bij zijn gewiekste broer in beheer had gegeven; vandaar dat dat wellicht ook een reden voor hem was om met mij mee te juichen.

Nog iets: Sir James (bezat oa. uraniummijnen; hij leeft niet meer) kwam onder enige groene invloed van zijn broer (die het vooraanstaande tijdschrift The Ecologist dreef, waarin hij al zijn energie stopte en veel eigen geld;
hij was ook niet vies van directe acties, oa. een keer tegen de FAO en een bezetting van het UN-gebouw).
Door zijn broer kreeg James een afkeer van kernenergie en speciaal van het Franse nucléaire programma. (Hij woonde in Frankrijk.)
Wat doe je dan als vermogend man? Je koopt het weekblad Exprès (een soort HP/De Tijd, maar dan niet zieltogend) en geeft de redactie opdracht tegen dat programma te schijven. Als dat na een jaar of zo naar behoren gedaan is, verkoop je dat tijdschrift weer. Zo doe je dat....
Jammer dat onze milieubeweging niet zulke rijkaards kent..
(Overigens lag hij van onze kant onder vuur oa. vanwege die mijnen en helemaal zijn dubieus-conservatieve ideeën. Tegelijk hield hij echter toch ook nuttige groene praatjes in ondernemerskringen.)

Dat waren mijn herinneringen.
Succes met jullie goede programma!